Fraud Blocker
לוגו צמח החיים מקבוצת ליקוטבע

גם אם אינך בגיל המעבר- כדאי לך לקרוא את הזה!!

המאמר הבא אמנם ברובו הגדול עוסק בתופעת גיל המעבר שמאפיינת נשים אך הוא רלוונטי מאוד גם לגברים.
אבל Ladies First:

הרבה לקוחות שלנו בגילאי ה-45-55 מתמודדות עם עלייה ברמות הכולסטרול הכללי ובעיקר של הכולסטרול ה”רע” (LDL) וגם בעליה ברמות הסוכר בגוף ועלייה במשקל. מטבע הדברים זה יכול להיות קשור מאוד לתופעות של גיל המעבר שמתבטאות אצל נשים באופן שונה.

גיל המעבר הוא תהליך טבעי בחיי האישה, בו רמות ההורמונים שלה משתנות, ובסופו כלל היא מפסיקה לייצר ביציות. תהליך זה מתחיל בדרך כלל בגיל 45-50 ויכול להמשך כמה שנים עד לסיומו.

בנוסף להשפעות של ההתבגרות על המערכות השונות בגוף, התהליך שעוברות נשים בגיל המעבר יכול להשפיע על תהליכי ההתבגרות ולהאיץ אותם.

גם אם אינך בגיל המעבר- כדאי לך לקרוא את הזה!!

איך זה קורה?

בתקופת גיל המעבר חלים שינויים הורמונליים, בעיקר ירידה באסטרוגן אסטרדיול שגורמים, בין השאר, לתסמינים הידועים כמו גלי חום, יובש בגרון, מיגרנות, אינוסמניה ושינויים במצב הרוח. בנוסף, בתקופת גיל המעבר תתכן עלייה במשקל, במיוחד השמנה בטנית כמו גם עלייה בכולסטרול הכללי וה”רע” (LDL) עם עלייה בחמצון הכולסטרול ה”רע” ועליה ברמות השומנים בדם (טריגליצרידים).
השפעות אלה מעבר לאי הנוחות, עלולות להוות גם סיכון בריאותי אם הן לא מטופלות נכון ובזמן. עליה בחמצון הכולסטרול ה”רע” מהווה סיכון להפרעות מטבוליות, למחלות לב וכלי דם, תנגודת אנסולין ולהתפתחות סוכרת מסוג 2 וכמובן להוביל לתגובות שרשרת בעייתיות נוספות.

אבל אנחנו לא פה כדי להפחיד אלא בדיוק להיפך!!

אחרי שנים שבהן אנחנו משווקים בהצלחה את תוספי התזונה שלנו ובראשם הליקוריץ המקורי, שפותח באופן ייעודי עבורנו, קיבלנו אלפי תגובות מנשים בגילאים שונים וגם מהרבה מאוד נשים בגיל המעבר, שהשימוש בתוספי הליקוריץ ואו ליקוטבע ומורינגה הפחיתו חלק מהסימפטומים בין יתר התופעות החיוביות הנוספות.
ועוד יותר מזה, לנשים שהגיעו אלינו בעקבות עלייה בכולסטרול וברמות הסוכר, חלה הטבה משמעותית והגעה לאיזון יחד עם הפחתה של חלק או כל הסימפטומים של גיל המעבר.
אבל לא רק הלקוחות שלנו סיפרו לנו, יש גם לא מעט מחקרים והסברים למה תוסף הליקוריץ ותוספים נוספים שלנו יכולים לסייע בין היתר גם להתמודדות עם תופעות גיל המעבר.

גם אם אינך בגיל המעבר- כדאי לך לקרוא את הזה!!

איך צמחי מרפא משפיעים על תופעות גיל המעבר?

בצמחי מרפא שונים קיימים רכיבים פעילים עוצמתיים שמסייעים לגוף להשלים חוסרים ולאזן תהליכים באופן טבעי ויעיל.
קיימים מספר צמחי מרפא שנחקרו ונמצאו כיעילים לטיפול בסימפטומים נפוצים בגיל המעבר בנשים ומלבד ההשפעות הנוספות החשובות שלהם הם יכולים לסייע מאוד גם להקלה בהם.
מספר תוספי תזונה שלנו בצמח החיים קיימים צמחי מרפא כאלה ובראשם כמובן

הליקוריץ:
קיימים מחקרים רבים נוספים העוסקים בהשפעה של הליקוריץ על התאוששות ואספקת אנרגיה לגוף, ועל היכולת לסייע להתמודדות עם מצבי עייפות וחולשה האופייניים לגיל המעבר. וכמובן אין סוף מחקרים העוסקים ביכולת של הליקוריץ לנקות מהעורקים את הפלאק ולאפשר זרימת דם ואספקת חמצן טובה לכל תאי ואיברי הגוף מה שמשפר את התפקוד של כלל מערכות הגוף.

בנוסף, הליקוריץ נמצא כמגביר את רמות הפרוגסטרון הטבעי בגוף האישה. פרוגסטרון הוא הורמון חיוני למערכת הדם. כאשר רמות הפרוגסטרון נמוכות בזמן המעבר, יתכן ויתרחש כאב והגברת מצבי רגישות. מחקרים מראים כי השימוש הממושך בליקוריץ יכול לגרום להגברת רמות הפרוגסטרון בגוף, ובכך להקלה על תופעות המעבר.

בנוסף, הליקוריץ מכיל תרכובות טבעיות כגון פיטואסטרוגן, כלוריד, ופלבונואידים, שהוכחו בפעילותם להורדת רמות פיטואסטרוגן בגוף ובהקלה על סימפטומים נלווים לתהליכים בגיל המעבר.
מחקרים קליניים מעידים על יעילות תמציות ליקוריץ (Glycyrrhiza glabra) הניטלות לבדן או בשילוב עם צמחים נוספים בהפחתת תסמינים ואזומוטוריים (גלי חום) בגיל המעבר. מחקרים פרה קליניים מלמדים על השפעה נוספת פיטואסטרוגנית של הליקוריץ וגם על האיזון ההורמונלי בגיל המעבר.
מקורות מחקריים בתחתית המייל.

שכיזנדרה סינית:
בנוסף, נמצא כי שכיזונדרה סינית המצויה בריכוז גבוה יחד עם עוד 2 צמחי מרפא בתוסף גדילטבע נחשבת גם היא לצמח המסייע רבות להתמודדות עם סימפטומים של גיל המעבר:
קיימות עדויות קליניות סותרות לגבי הפעילות הפיטואסטרוגנית של שכיזנדרה (Schisandra chinensis). במחקר קליני אחד שבו ניתנה שכיזנדרה כצמח בודד לנשים משלב טרום גיל המעבר ואילך, הודגמה יעילות מובהקת של תמצית הצמח בטיפול בגלי חום, הזעות ופלפיטציות, וכן נצפתה מגמה של העלאת רמות האסטרדיול והאוסתיאוקלצין בסרום. לעומת זאת, במחקר קליני נוסף שבו ניתנה שכיזנדרה כחלק מפורמולת צמחים לנשים בטרום גיל המעבר, לא נצפתה השפעה על רמות האסטרוגן, אך נצפתה השפעה על רמות האנדרוגנים בסרום בשלב הפוליקולרי של המחזור.
מחקר נוסף נמצא בתחתית המייל.

עלי ארטישוק וגדילן מצוי:

מחקר קליני (2007) השוואתי אקראי ומבוקר פלסבו במבנה מקביל (parallel arm) בחן השפּעת פורמולת צמחים המכילה שכיזנדרה בהשוואה לטיפול תזונתי נטורופתי על רמות הורמוני המין ומדדים מטבוליים בקרב נשים בטרום גיל המעבר.
40 נשים בריאות בשלב טרום גיל המעבר חולקו אקראית לשלוש זרועות התערבות: טיפול באמצעות פורמולת צמחים, טיפול תזונתי נטורופתי ופלסבו. פורמולת הצמחים הכילה שכיזנדרה, כורכום (Curcuma longa), קנרס תרבותי (ארטישוק) (Cynara scolymus), רוזמרין (Rosmarinus officinalis), גדילן מצוי (Silybum marianum) ושינן רפואי (Taraxacum officinalis).
הטיפול התזונתי הנטורופתי כלל המלצה לצריכה של 3 מנות ביום של ירקות מצליבים או ירקות עליים ירוקים כהים, 30 גרם סיבים תזונתיים ביום, 1-2 ליטר מים ליום, והגבלה על צריכת הקפאין והאלכוהול למנה אחת בשבוע.
נמצא כי בתחילת השלב הפוליקולרי של המחזור, בהשוואה לפלסבו, פורמולת הצמחים הפחיתה את רמות האנדורגנים בסרום (dehydroepiandrosterone p=0.02, androstenedione p=0.05, dehydroepiandrosterone-sulfate p=0.07, esterone-sulfate p=0.08) אך לא השפיעה על רמות נגזרות האסטרוגן או על מדדים מטבולים כגון אינסולין, IGF-1, חלבון קושר גורם גדילה דמוי אינסולין-3 (Insulin like growth factor binding protein-3) ולפטין. לטיפול התזונתי הנטורופתי לא הייתה כלל השפעה על המדדים שנבדקו בהשוואה לפלסבו.
מחקרים נוספים בתחתית המייל.

** תמצית עלי ארטישוק מצויה בתוסף גלוקוטבע
*** תמציות שכיזונדרה סינית וגדילן מצוי מצויות בתוסף גדילטבע

מורינגה:
במחקר קטן שפורסם ב-2018 במגזין “Complementary Therapies in Clinical Practice”, נמצא כי צריכת מורינגה יכולה להוריד את רמות הסימפטומים של גיל המעבר, כולל גלי חום וסימפטומים נלווים, בנשים שעברו את המעבר. במחקר נמסר כי נשים שנטלו תוסף מורינגה הרגישו שיפור משמעותי בתופעות גיל המעבר.
מחקר אחר, שהתפרסם באתר “National Center for Biotechnology Information” (NCBI) בשנת 2014, העסיק קבוצה קטנה של נשים ממעבר בגילאי 45-60 שעשו שימוש במורינגה ביחד עם תזונה רגילה במשך 3 חודשים. המחקר מצא כי ייתכן ומורינגה יכולה לסייע בהפחתת סימפטומים כגון גלי חום וגירויים נפשיים במשך התקופה של גיל המעבר.
ומחקר נוסף, שפורסם במגזין הרפואי “Pharmacognosy Research” בשנת 2015, עסק בהשפעת מורינגה על סימפטומים של גיל המעבר ועל רמות ההורמונים המעורבות בתהליכי גיל המעבר. המחקר גילה כי צמח המורינגה מעניק הקלה על סימפטומים מסוימים של המעבר ויכול לשפר את רמות ההורמונים גם בזמן גיל המעבר.

גם אם אינך בגיל המעבר- כדאי לך לקרוא את הזה!!

ומה לגבי הגברים?
בשונה מגיל המעבר הנשי (מנופאוזה), מעטים מכירים את גיל המעבר הגברי (אנדרופאוזה) שמתחיל לרוב בסביבות גיל 50 בשונה מנשים, שאצלן תקופת גיל המעבר נמשכת בסביבות 5 שנים, אצל הגברים תקופה זו משתרעת על פני עשרים שנה.
כבר באמצע שנות התשעים, נתגלה שגם בקרב גברים קיימות תופעות דומות לגיל המעבר אצל נשים וחלק גדול מהסימפטומים המוכרים שחוות נשים בגיל המעבר מתקיים גם בקרב גברים. חלק מטבע הדברים יתבטא באופן שונה היות ועיקר השינוי הינו הורמונלי.
בכל שנה החל מגיל 40 יורדות רמות ההורמון הגברי טסטוסטרון ב-1.6%.ובגיל 50-60, הירידה הופכת חדה יותר.

גם אם אינך בגיל המעבר- כדאי לך לקרוא את הזה!!

הירידה הזו היא תוצאה של ירידה בכמות ובתפוקה של תאי ליידיג (Leydig’s cells) המצויים באשכים ואחראים לייצור הורמון הטסטוסטרון. כ-20% מכלל הגברים שגילם עולה על 55, שנבדקו נמצאו עם רמות נמוכות של טסטוסטרון. בדיקה קלינית של רמת ההורמון השמיש ביולוגית מעידה כי מחצית מכלל הגברים מעל 55 שנים סובלים מהתופעה. ירידה זו עשויה לגרום לתסמינים מגוונים בקרב הגברים.
בניהם:
ירידה בחשק המיני, ירידה בקושי ומשך הזקפה, שינויים במצב הרוח, ירידה ביכולת הלמידה וההתמצאות המרחבית, עייפות, דיכאון וכעס, הפחתה במסה השרירית וירידה בכוח השרירים, נשירת שיער ושינויים ניווניים בעור, בריחת סידן, אנמיה, עלייה בכמות השומן באיברים הפנימיים הפרעות שינה (קושי להירדם, יקיצות מרובות, נדודי שינה), גלי חום, דכדוך, רגזנות, עצבנות, מצבי רוח מתחלפים, ירידה בצפיפות העצם ואוסטיאופורוזיס ועוד.
חלק גדול מהסימפטומים החלים אצל הגברים קיימים גם אצל הנשים אך מסיבות הורמונאליות אחרות. וחלק קשורות להיחלשות הכללית של המערכות בגוף כתוצאה מההתבגרות באופן כללי. לכן, נטילת תוספי תזונה לייעול תהליכים בגוף ניקוי עורקי הדם, ניקוי הכבד, איזון רמות סוכר ועוד בוודאי מסבירים את התגובות שאנחנו מקבלים גם מקרב גברים על שיפור בסימפטומים כמו גם אצל הנשים.

*** חשוב לציין כי תוסף תזונה ליקוריץ לא מהווה תוסף להגברת הורמון הטסטוסטרון ויש להיוועץ עם רופא במידה ונוטלים תוסף טסטוסטרון למניעת התוויות נגד.

כך או כך, גברים או נשים, ההתבגרות משפיעה על כולנו. ותקופות מעבר עושות את שלהן. לכן חשוב להתחיל לעשות שימוש במוצרים טובים ואיכותיים גם כאמצעי למניעה וגם להתמודדות ולא לוותר על ייעוץ תזונתי, פעילות גופנית ורגיעה.

מקורות מחקריים:

ליקוריץ-
מחקר קליני השוואתי אקראי כפול סמיות ומבוקר (2014) בחן את יעילות תמצית ליקוריץ (D-Regalis) בהשוואה לטיפול הורמונלי חלופי (HRT) בטיפול בגלי חום של גיל המעבר. 60 נשים בגיל המעבַר (הופעת וסת אחרונה בטווח של שנה עד חמש שנים) חולקו אקראית לקבלת תמצית תקנית של שוש קירח (מתוקננת להכיל 3% גליצריזין) במינון 1140 מ”ג ליום או טיפול הורמונלי חלופי (conjugated estrogen 0.312 מ”ג ליום ו-Medroxyprogesterone 2.5 מ”ג ליום) במשך 90 ימים. נמצא כי שוש קירח יעיל כמו טיפול הורמונלי חלופי בהפחתת מספר אפיזודות גלי החום ואף יעיל יותר בקיצור משך האפיזודות הללו, אך הטיפול ההורמונלי החלופי יעיל יותר במובהק משוש קירח בהפחתת חומרת גלי החום, לפי מדד קופרמן (Kupperman Index). פרטים נוספים אינם ידועים היות שהמאמר המלא אינו נגיש לקריאה.

Menati L, Khaleghinezhad K, Tadayon M, Siahpoosh A. Evaluation of contextual and demographic factors on licorice effects on reducing hot flashes in postmenopause women. Health Care Women Int. 2014 Jan;35(1):87-99.


מחקר קליני אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו (2012) בחן את השפּעת תמצית שורש ליקוריץ על גלי חום בגיל המעבַר. 90 נשים בגיל המעבַר (גיל ממוצע 53 ו-52.6 בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת בהתאמה, BMI ממוצע 24.7 ו-23.6 בהתאמה, הופעת וסת אחרונה בטווח של שנה עד שלוש שנים).
הסובלות מגלי חום חולקו אקראית לנטילת תמצית שורש שוש קירח (סוג המיצוי לא צוין) במינון 990 מ”ג ליום או פלסבו במשך שמונה שבועות. לאחר ההתערבות בוצע מעקב אחר הנבדקות במשך ארבעה שבועות נוספים. תדירות גלי החום פחתה ב-1.3 התקפים בממוצע ליום וחומרתם פחתה ב-40% בעקבות נטילת תמצית שוש קירח בהשוואה למצב הבסיס, והפחתה זו הייתה מובהקת בהשוואה לפלסבו (p<0.001 בתדירות ובחומרת ההתקפים).
כמו כן, השפעה זו של התמצית נמשכה שבועיים לאחר הפסקת נטילתה.
לעומת זאת בקבוצת הפלסבו, הפחתה מובהקת בחומרת גלי החום בהשוואה למצב הבסיס נצפתה רק בשבוע הראשון (p<0.002).
בקבוצת השוש הקירח: שיעור הנבדקות שסבלו מגלי חום חמורים פחת מ-22.2% לפני ההתערבות ל-2.3%, אך בתום ארבעה שבועות מעקב עלה ל-24.4%. שיעור הנבדקות שסבלו מגלי חום בינוניים פחת מ-46.6% לפני ההתערבות ל-33.3%, אך בתום ארבעה שבועות מעקב עלה ל-51.1%. ושיעור הנבדקות שסבלו מגלי חום מתונים עלה מ-31.1% לפני ההתערבות ל-64.4%, ובתום ארבעה שבועו מעקב ירד ל-46.6%.
בקבוצת הפלסבו: שיעור הנבדקות שסבלו מגלי חום חמורים פחת מ-24.4% לפני ההתערבות ל-22.3%, ובתום ארבעה שבועות מעקב הוסיף לרדת ל-15.6%. שיעור הנבדקות שסבלו מגלי חום בינוניים פחת מ-40% לפני ההתערבות ל-33.3%, אך בתום ארבעה שבועות מעקב עלה ל-44.4%. ושיעור הנבדקות שסבלו מגלי חום מתונים עלה מ-35.5% לפני ההתערבות ל-44.4%, ובתום ארבעה שבועו מעקב ירד ל-40%. הטיפול נסבל היטב ולא דווח על תופעות לוואי לא רצויות.

Nahidi F, Zare E, Mojab F, Alavi-Majd H. Effects of licorice on relief and recurrence of menopausal hot flashes. Iran J Pharm Res 2012;11(2):541-8.

שכיזנדרה סינית-

מחקר קליני (2016) אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו בחן את יעילות תמצית שכיזנדרה (BMO-30) בטיפול בתסמיני גיל המעבר בקרב נשים בנות 40-70. 36 נבדקות הסובלות מתסמיני גיל המעבר (ציון 15 ומעלה במדד קופרמן (KI-Kupperman Index) חולקו אקראית לטיפול בתמצית שכיזנדרה (סוג המיצוי לא צוין) במינון 784 מ”ג ליום או פלסבו במשך שישה שבועות. בתום ההתערבות וכעבור שישה שבועות מתום ההתערבות (12 שבועות מתחילתה) נמצא כי תסמיני גיל המעבר של הנבדקות לפי מדד קופרמן (גלי חום, הזעות, פלפיטציות) פחתו ב-21.6% וב-41.2% בהתאמה בקבוצת השכיזנדרה (p<0.001 בשניהם). כמו כן, נמצא כי הטיפול באמצעות שכיזנדרה הגביר במובהק את רמות האוסתיאוקלצין בסרום של הנבדקות בהשוואה למצב הבסיס (p=0.048) והעלה באופן לא מובהק את רמות האסטרדיול (p=0.441). עוד נמצא כי תסמיני גיל המעבר פחתו במובהק בקבוצת ההתערבות בהשוואה לפלסבו (גלי חום p=0.018, הזעות p=0.009 ופלפיטציות p=0.015), וכי יתרון הטיפול באמצעות שכיזנדרה על פני פלסבו התעצם עם חלוף הזמן (p=0.042). עם זאת, לא נצפה שינוי בעקבות ההתערבות בבעיות בתפקוד המיני ובעיות במתן שתן. הטיפול באמצעות שכיזנדרה נסבל היטב, למעט נבדקת אחת שהתלוננה על כאב ראש קל שלא הצריך טיפול תרופתי.

Park JY, Kim KH. A randomized, double-blind, placebo-controlled trial of Schisandra chinensis for menopausal symptoms. Climacteric. 2016 Dec;19(6):574-580.

עלי ארטישוק וגדילן מצוי:

Greenlee H, Atkinson C, Stanczyk FZ, Lampe JW. A pilot and feasibility study on the effects of naturopathic botanical and dietary interventions on sex steroid hormone metabolism in premenopausal women. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2007

יש לך שאלות?

ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון 04-9014848
או בקליק

רוצה מענה מהיר ואישי לשאלות שלך?
אנחנו כאן בשבילך.
מזמינים אותך לשיחת כוונון אישית ללא עלות עם הנטורופטית שגית ביבי.

שגית ביבי , מוסמכת לנטורופתיה (N.D*) וצמחי מרפא, בעלת ניסיון רב גם בתחום המקצועי ובתחום הייעוץ והשיווק של תוספי מזון. בעלת קליניקה מעל 17 שנים מומחית לטיפול טבעי בירידה במשקל, בעיות במערכת העיכול ובעיות מטבוליות.
מטפלת דרך התאמה אישית של תפריט תזונה, צמחי מרפא ותוספי מזון לזירוז תוצאות מהירות.

שגית תשמח לענות על השאלות שלך ולסייע לך לבחור בתוספים המתאימים לך.

לסיוע מהיר ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון 04-9014848
או באמצעות הטופס