Fraud Blocker
לוגו צמח החיים מקבוצת ליקוטבע

מהי טרשת העורקים (אתרוסקלרוזיס)?

טרשת עורקים (Atherosclerosis) הינה מחלה רב מערכתית שמערבת בו זמנית מספר עורקי גוף שונים ואינה מוגבלת לאיבר בודד. בהעדר מודעות ואבחון מוקדם, הימנעות מטיפול מתאים ובזמן, יכולה להביא לסכנת חיים.

משמה הלועזי של המחלה הנגזר מהשפה הלטינית ( אתרו – עיסה דביקה וסקלרוזיס – התקשות.) ניתן להבין את הסיבה המרכזית להיווצרות המחלה.

טרשת עורקים

טרשת העורקים בבסיסה מתארת הצטברות הדרגתית של חומר שומני- כולסטרול מחומצן ששוקע ונדבק לדפנות עורקי הדם.

הרובד הטרשתי הקרוי פלאק, מצטבר עם השנים ובסופו של דבר מביא להיצרות משמעותית בעורקי הדם עד כדי פגיעה בזרימת הדם לאיברי הגוף השונים וכמובן לכלי הדם הגדולים והלב.
הרובד הטרשתי, עשוי לחסום את זרימת הדם בכלי הדם באופן חלקי או מלא. תהליך הטרשת עשוי לערב את כלל עורקי הגוף:
המחלה יכולה להתפתח בגפיים התחתונות, בעורקי הכליה, באבי העורקים, בעורקי הצוואר המוליכים דם למוח ובעורקים שמזינים את הלב (העורקים הכליליים).

טרשת העורקים וביטויה באיברי הגוף (בעיקר בלב), מהווה את גורם התמותה העיקרי בעולם המערבי, במספר גדול יותר מכל גורמי המוות האחרים יחד!

נהוג להבחין בין שתי סוגי תופעות טרשת עורקים:

טרשת עורקים כלילית
חוסמת את העורקים הכליליים המובילים דם לשריר הלב עצמו, ועלולה לגרום לאנגינה פקטוריס (תעוקת חזה) ולהתקף לב.

טרשת עורקים היקפית
תוכל לפגוע בכל עורק אחר בגוף, ובסיכון גבוה מצויים אבי העורקים התחתון, עורקי הגפיים, עורקי המוח ועורקי העיניים, והיא עלולה לגרום לקשיים בהתאם לעורק החסום, כמו קשיי הליכה וראייה ולעתים אף להיווצרות נמק ובמקרה של חסימה של עורקי התרדמה המוליכים דם למוח לשבץ מוחי.

כדי לדבר על האופן שבו ניתן לטל ברובד הטרשתי הקיים או למנוע את האצתו חשוב להבין שהליך הטרשת הוא בלתי נמנע. הצטברות הרובד הטרשתי (הפלאק) קיים אצל כולנו כבר מהגיל הצעיר אך בדרך כלל מתבטא בסביבות גיל 50 ונחשב לאחד מהמצבים המאפיינים את ההזדקנות.
אך קיימים גורמים המאיצים את הופעת הטרשת ויכולים גם לגרום להופעתה בגיל מוקדם כמו: עודף משקל, רמת כולסטרול (LDL) גבוהה בדם, סוכרת ויתר לחץ דם.

לכן כדי להאט את קצב ההתקדמות של הטרשת בגוף ואת המחלות הנלוות לה חשוב לשמור על מדדים גופניים מאוזנים ולנהל אורח חיים בריא- על כך נפרט בהמשך.

כדי למנוע את התפתחות המחלות הקשורות בטרשת עורקים יש להאט את קצב התקדמות הטרשת.
ירידה במשקל, הקפדה על תזונה ופעילות גופנית, הימנעות מעישון ואיזון יתר לחץ דם וסוכרת (במידה וקיימות בעיות כאלה) יצמצמו את גורמי הסיכון.

שכיחות של טרשת העורקים- קצת נתונים

ניתן לחשוב בטעות כי טרשת עורקים היא מחלה המאפיינת את העידן המודרני אך למעשה נמצאו ראיות להצטברות של רובד טרשתי בעורקים גם בשרידי גופות מתקופת מצריים העתיקה.

שכיחות טרשת העורקים בעולם עולה בהדרגה אך עדיין אין מדדים מדויקים למרות השיעורים הגבוהים. מחקרים שנעשו לאחר סקירה פתולוגית של נפטרים הצביעו על שיעור גבוה של טרשת עורקים.
בכתב העת Cardiology Research and Practice פורסם בשנת 2014 מחקר שבדק 185 נפטרים עד גיל 90 במקסיקו. לפי תוצאות המחקר ל 97.8 % מהנפטרים במחקר אובחנה לפחות באחד מחמישה עורקים מרכזיים טרשת עורקים. (העורקים שנבדקו: העורקים הכליליים (המוליכים דם ללב), עורקי התרדמה (המוליכים דם למוח), עורקי הכליה, אבי העורקים (אאורטה) ומעגל וויליס – (טבעת של עורקים המספקים דם למוח הגדול (צרברום).)

בישראל נכון להערכה עדכנית של השנים האחרונות, מדי שנה מתאשפזים כ 11,500 אנשים בבתי החולים עם התקפי לב על רקע טרשת עורקים כלילית. בנוסף, כ- 15,000 אנשים לוקים בשבץ מוחי כשרובם הגדול (89%) מגיע לבית החולים עם שבץ איסכמי המתרחש כתוצאה מחסימה של כלי דם למוח.
המועצה הלאומית לסוכרת מדווחת על כ- 1400 קטיעות איברים כתוצאה מסוכרת שמקורה בטרשת עורקים היקפית.

כבר בתחילת שנות ה-90 פורסם מחקר בכתב העת Arteriosclerosis שעקב במשך 23 שנים, אחר 9902 גברים בגילאי 40-65 שנפטרו בירושלים. מתוכם סבלו כשליש (31.6%) מטרשת עורקים.

מהם התסמינים של טרשת עורקים?

כמו שציינו תהליך הצטברות הרובד הטרשתי מתחיל כבר מגילאים מוקדמים ומתמשך במשך שנים רבות.
התהליך ההדרגתי מתבטא באופן של הצטברות של שומנים בדפנות העורקים אך אינה מאופיינת בסימפטומים.

למרבה הצער, הסימנים המעידים על היווצרות הטרשת חלים בגוף רק כאשר המצב חמור וקיימת פגיעה באספקת הדם לאיברים והרקמות או כאשר קיימת חסימה של ממש כתוצאה מהרובד הטרשתי או מהפיכתו לקריש דם העלול לגרום להתקף לב או לשבץ מוחי.

טרשת עורקים

במצבים כאלה קיים חשש מיידי לחיים ויש להגיע לבית החולים בהקדם האפשרי.

הסימנים המחייבים הגעה דחופה לבית החולים

טרשת עורקים כלילית – התחושה בגוף לרוב תתאפיין בתעוקה או לחץ חזק בחזה, מצב רפואי הקרוי ‘אנגינה פקטוריס’. במקרים מסוימים, אנגינה מהווה תסמין ל’מחלת כלי הדם הכליליים’ או ‘מחלה כלילית רב כלית’,MVD) קיצור של coronary MicroVascular Disease) – מחלה המשפיעה על העורקים הכליליים המיקרוסקופיים, ובה הרובד הטרשתי אינו יוצר חסימות כמו במחלת לב כלילית, אך משבש זרימת דם מועשר בחמצן ללב. מחלה זו מוכרת ברפואה גם בשמות ‘סינדרום X לבבי’ (Cardiac Syndrome X) ו’מחלת לב כלילית לא חסימתית’ (nonobstructive CHD).

טרשת בעורקי התרדמה המעלה את הסיכון לשבץ מוחי תתבטא לרוב בחולשה בידיים/ הרגליים, בקשיי דיבור או בדיבור מבולבל, באובדן ראייה זמני בעין אחת או בצניחה של שרירי הפנים –כל אלה הינם תסמינים לשבץ מוחי איסכמי.

טרשת בעורקי הידיים והרגליים לרוב תלווה בתסמיני מחלת עורקים היקפית, המורגשת בכאבים ברגליים וצליעה לסירוגין בזמן ההליכה – המוגדרת ברפואה במונח Claudication.

טרשת בעורקים המובילים דם לכליה עלולה להוביל להתפתחות יתר לחץ דם ואי ספיקת כליות.

מחקרים שונים מצביעים על תסמינים נוספים שעשויים להוות עדות לטרשת עורקים. כך, למשל, סקירת מחקרים משנת 2010 העלתה כי גברים הסובלים מאימפוטנציה נמצאים בסיכון לטרשת עורקים לאירוע לבבי.

גורמי סיכון לטרשת עורקים

אמנם הליך הצטברות הרובד הטרשתי מתקיים בגוף של כולנו, אך קיימים מצבים שבהם הליך זה מואץ ומביא להחמרה.

הפגיעה הראשונית בעורק עלולה להיווצר על רקע:

שאלות ותשובות:

איך מגיע דם למוח?

החומרים הנחוצים לתפקודו התקין של המוח נוצרים באיברים שונים ומגיעים אליו באמצעות מערך ההפצה של הגוף – מערכת הדם.
אספקת הדם למוח נעשית באמצעות העורקים הקרוטידיים והוורטברליים, שנקשרים יחדיו במעגל על שם ויליס ומתפצלים כדי לספק דם לחלקי המוח השונים.

אמלודיפין, תרופה מהמשפחה של חוסמי תעלות הסידן.
היא מרחיבה את כלי הדם ומשמשת לטיפול בלחץ דם גבוה.
ולסרטן, תרופה מהמשפחה של ARB. גם היא מרחיבה את כלי הדם ומשמשת לטיפול בלחץ דם גבוה.

מזונות שמנקים את העורקים כגון אגוזי מלך, פקאן, לוז וקשיו, שקדים, זרעוני חמנייה, זרעוני דלעת, בוטנים, שומשום מלא, טחינה משומשום מלא, זרעוני פשתן, זרעוני צ’יאה.
כל אלה מכילים חומרים שומניים דמויי כולסטרול בשם פיטוסטרולים, המפחיתים את ספיגת הכולסטרול במעי, וכן עשירים בשומנים בלתי רוויים, המפחיתים את ייצור הכולסטרול בכבד.

מזונות שמנקים את העורקים אגוזי מלך, פקאן, לוז וקשיו, שקדים, זרעוני חמנייה, זרעוני דלעת, בוטנים, שומשום מלא, טחינה משומשום מלא, זרעוני פשתן, זרעוני צ’יאה. כל אלה מכילים חומרים שומניים דמויי כולסטרול בשם פיטוסטרולים, המפחיתים את ספיגת הכולסטרול במעי, וכן עשירים בשומנים בלתי רוויים, המפחיתים את ייצור הכולסטרול בכבד.

את עורקי הלב אי אפשר לנקות אלא בעזרת תרופות ממשפחת הסטטינים.
רופאים ממליצים ליטול כדורים ממשפחת הסטטינים גם לאנשים שאין להם כולסטרול גבוה, אבל הם בעלי נטייה להתקפי לב או אירועים מוחיים, או לאנשים שעברו אירועי לב או מוח בנוכחות רמות תקינות של שומנים בדם.

אחת הדרכים לטפל בטרשת עורקים היא באמצעות הפחתת גורמי הסיכון שגורמים לחסימות ולהתעבות דפנות העורקים. אימוץ אורח חיים בריא יכול לסייע למנוע את התגברות הטרשת ולעכב את השלכותיה: לאמץ הרגלי אכילה בריאים: הכנסת ירקות ופירות, דגנים מלאים, בשר רזה ועוף, ומוצרי חלב דלי שומן לתפריט.

ניתן לבדוק באמצעות אולטרסאונד דופלר גם את אבי העורקים.
לפעמים מגלים מפרצת (אנאוריזמה) שנגרמת גם היא כתוצאה מטרשת עורקים.
עורקי הרגליים: יש לשאול כל חולה שיש לו גורמי סיכון אם הוא סובל מצליעה לסירוגין.
אם התשובה היא חיובית אפשר לבדוק בעזרת מישוש את הדפקים הפריפריים, וכן אפשר למדוד לחץ דם בעורקי הידיים והשוקיים.

שאלות נפוצות על טרשת עורקים האם טרשת עורקים היא מצב הפיך? כתלות בהתקדמות המחלה ובחומרתה, טרשת עורקים יכולה להיות הפיכה.

למרות שמחלות לב וכלי דם מהוות כאמור חלק מגורמי התמותה והתחלואה המובילים בעולם המערבי, ניתן למנוע את התפתחותן על-ידי ניהול נכון של מצבים ומחלות שעלולים לתרום להחמרתה של טרשת העורקים.

תוספי התזונה של ליקוטבע - בעלי יעילות מוכחת בהורדת חמצון הכולסטרול ושקיעתו בעורקים

ליקוריץ' המקורי - ליקוטבע

המיצוי הייחודי הפטנטי, מבוסס המחקר, של שורש הליקוריץ, מאפשר להזין את הגוף בנוגדי החמצון הדרושים לו כדי לנטרל את הרדיקליים החופשיים ולמנוע בתהליך טבעי לגמרי את היצרות העורקים ואת חמצון הכולסטרול. 

שום שחור מותסס בנוסחה החדשה והמשודרגת

מיצוי השום השחור, שהוא שום רגיל שעבר תהליך ייחודי של התססה בתנאים מבוקרים, תומך גם הוא משמעותית במניעת תהליך חמצון הכולסטרול – ה-LDL ומגביר משמעותית את ייצור ה-HDL, הכולסטרול הטוב. 

יש לך שאלות?

ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון 04-9014848
או בקליק

רוצה מענה מהיר ואישי לשאלות שלך?
אנחנו כאן בשבילך.
מזמינים אותך לשיחת כוונון אישית ללא עלות עם הנטורופטית שגית ביבי.

שגית ביבי , מוסמכת לנטורופתיה (N.D*) וצמחי מרפא, בעלת ניסיון רב גם בתחום המקצועי ובתחום הייעוץ והשיווק של תוספי מזון. בעלת קליניקה מעל 17 שנים מומחית לטיפול טבעי בירידה במשקל, בעיות במערכת העיכול ובעיות מטבוליות.
מטפלת דרך התאמה אישית של תפריט תזונה, צמחי מרפא ותוספי מזון לזירוז תוצאות מהירות.

שגית תשמח לענות על השאלות שלך ולסייע לך לבחור בתוספים המתאימים לך.

לסיוע מהיר ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון 04-9014848
או באמצעות הטופס

Verified by MonsterInsights